De Blay + Partners
Gecertificeerde accountants en belastingadviseurs
Met vertrouwen naar helderheid
Aanwezigheidsregistratie bij onderhouds- en reinigingswerken
Vanaf 1 september 2024 moeten de aanwezigheden en rustpauzes op de arbeidsplaats bij onderhouds- en/of reinigingsactiviteiten van onroerende goederen voor rekening van een derde partij elektronisch geregistreerd worden.
Voor wie geldt deze verplichting?
De aanwezigheidsregistratie geldt voor alle natuurlijke personen die onderhouds- en reinigingswerken uitvoeren aan onroerende goederen: zelfstandigen, werknemers, stagiairs, uitzendkrachten, jobstudenten.
De verplichting geldt wanneer de waarde van de werken bepaalde drempelbedragen overschrijdt:
-
Meer dan € 30.000 indien er zonder onderaannemer wordt gewerkt;
-
Meer dan € 5.000 indien er met één onderaannemer wordt gewerkt;
-
Geen drempel indien er met 2 of meer onderaannemers wordt gewerkt.
Hoe registreren?
De registratie gebeurt elektronisch via de toepassing Check In and Out at Work van de RSZ. De identificatiegegevens van de persoon, de opdrachtgever en de werkplaats moeten worden doorgegeven, evenals de aankomst- en vertrektijden, alsook rustpauzes.
Vanaf wanneer registreren?
De verplichting geldt vanaf 1 september 2024. Tot 31 december 2024 zullen de inspectiediensten zich mild opstellen en zullen er enkel boetes worden opgelegd in geval van fraude.
Indien u verdere toelichting wenst over deze verplichtingen of assistentie nodig heeft bij de registraties, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij staan klaar om u te helpen.